Wednesday, November 12, 2008

NABAWAN SEMAKIN DEKAT

Hari ini saya mengunjungi Pekan Nabawan iaitu sebuah pekan kecil, dalam Kawasan Parlimen Pensiangan, yang terletak lebih kurang 65 kilometer dari Pekan Keningau. Pada tahun 90an dahulu saya merasakan Nabawan itu jauh untuk dikunjungi tetapi pada hari ini saya terasa Nabawan semakin dekat kerana pekan itu sudah boleh dihubungi melalui jalan raya yang berturap. Sebenarnya jarak di antara Nabawan dan Keningau pada hari ini dan pada tahun 90an adalah masih sama, cuma masa perjalanan semakin singkat. Ini menunjukkan pihak kerajaan sentiasa berusaha untuk memberikan pembangunan infrastruktur yang baik bagi kemudahan orang ramai yang tinggal di pedalaman seperti Nabawan.

Kerajaan dipercayai akan terus memberikan pembangunan infrastruktur yang lebih baik untuk dinikmati oleh penduduk Daerah Nabawan dan seluruh Parlimen Pensiangan amnya. Menurut Encik Matusin Sungsang, Pegawai Pembangunan Negeri Sabah, kerajaan memperuntukkan RM2 juta untuk membangunkan kemudahan infrastruktur di Pensiangan bagi memberi lebih kemudahan dan keselesaan penduduk di daerah tersebut (Utusan Malaysia, 22/10/2008).
.
Beliau berkata, antara kemudahan yang bakal dibina ialah balai budaya, jeti, laluan pejalan kaki dan projek pembangunan lain menerusi pejabat daerah. Projek pembangunan infrastruktur ini bukan sahaja di Pensiangan tetapi juga daerah kecil yang berdekatan seperti Nabawan dan Pegalungan.

No comments: