Sunday, November 23, 2008

BENDA SANGAT BERGUNA ZAMAN DAHULU TIDAK SEMESTINYA BERGUNA ZAMAN SEKARANG

Sesuatu benda yang sangat berguna pada zaman dahulu tidak semestinya sangat berguna pada zaman sekarang. Sesuatu yang sangat berguna pada zaman sekarang tidak semestinya sangat berguna pada masa hadapan. Sesuatu yang dianggap canggih pada zaman dahulu tidak semestinya dianggap canggih pada zaman sekarang. Sesuatu yang dianggap canggih pada zaman sekarang tidak semesti dianggap canggih pada masa hadapan. Inilah yang dikatakan perubahan. Bak kata pepatah, "Kalau sudah dapat gading bertuah, tanduk tidak berguna lagi".

Lampu yang menggunakan minyak tanah, seperti dalam gambar ini, terbiar begitu saja kerana pemiliknya sudah menggunakan lampu yang dinyalakan oleh bekalan elektrik atau jenakuasa. Lama kelamaan lampu itu semakin menjadi barangan antik. Mungkin manusia juga boleh mengalami keadaan seperti ini.

4 comments:

GC said...

dalam konteks manusia, pada pendapat saya 'barang lama' boleh kekal relevan kalau tahu buat update.

malangnya kebanyakan 'barang lama' tidak mahu menerima kenyataan kita semua perlu updates untuk kekal relevan.

namun 'barang baru" patut hargai pengalaman "barang lama" kerana tanpa pengalaman atau kekurangan "barang lama" tidak akan ada "barang baru"

Padamar Seri said...

Aik, lampu pam minyak gas.

Rasanya kalau di Beaufort, terutamanya di Kawasan Klias, lampu-lampu ini telah dilahirkan semula sebagai alat Kulintangan dan ada sesetengah lampu ini telahpun menjelajah seluruh dunia.

Kan bijak orang kita.

Barang lama akan sentiasa bernilai sama ada ia kekal begitu sebagai barang antik atau diubahsuai kepada sesuatu barangan baru yang lebih baik.

Anonymous said...

tak sedap guna istilah BARANG LAMA ba, sebab ada Barang Lama tetapi masih dapat digunakan walau kurang da produktivitinya.

Kalau guna istilah Barang Artik kan baik sebab relevan sepanjang zaman.

BLOG KOMEN said...

Mungkin ia dipanggil BARANG LAMA kerana ia belum sampai ke tahap ANTIK lagi. Nilainya BARANG LAMA tidaklah setinggi nilai BARANG ANTIK