Sunday, November 30, 2008

NABAWAN SEMAKIN DEKAT DI MATA DAN DEKAT DI HATI PEMIMPIN

Pekan Nabawan yang terletak dalam Parlimen Pensiangan semakin kerap dikunjungi oleh peminpin-pemimpin pusat. Ini menunjukkan bahawa Pekan Nabawan yang terletak di pedalaman itu semakin dekat di mata dan dekat di hati para pemimpin kita, tidak kira pemimpin pusat atau pemimpin peringkat negeri. Walaupun Pekan Nabawan terletak di pedalaman tetapi ia boleh dikunjungi melalui jalan raya yang berturap. Perjalan dari Kota Kinabalau ke Keningau melalui jalan Kimanis-Keningau cuma memakan masa lebih kurang satu jam setengah dan dari Keningau ke Nabawan lebih kurang 45 minit.

Pada 29 November 2008, saya pergi ke Nabawan untuk menyaksikan Program Perhimpunan Rakyat yang dirasmikan oleh Y.B. Datuk Bobbey Suan, Pembantu Menteri Pertanian dan Industri Makanan Negeri Sabah dan Pelancaran Layar Bestari yang dirasmikan oleh Y.B. Datuk Ahmad Shabery Cheek, Menteri Penerangan Malaysia pada sebelah malamnya. Pada malam itu Jabatan Penerangan juga mengadakan persembahan PENTARAMA selepas tayangan Layar Bestari. Sambutan amat menggalakkan dan dianggarkan lebih kurang 6,000 orang penduduk tempatan hadir menyaksikan pelbagai acara pada sepanjang hari tersebut.

Antara pemimpin yang hadir pada sebelah malam ialah Y.B. Tan Sri Joseph Kurup, Timbalan Menteri Pembangunan Luar Bandar dan Wilayah, Y.B. Datuk Bobbey Suan, Pembantu Menteri Pertanian dan Industri Makanan Negeri Sabah, Y.B. Raimie Unggi, Ahli Parlimen Kawasan Tenom dan Timbalan Ketua Bahagaian UMNO Pensiangan. Y.Bhg. Dato' Kamarudin Siarap, Ketua Setiausaha Kementerian Penerangan Malaysia, Dato' Haji Abdullah Morad, Ketua Pengarah Penerangan Malaysia, Timbalan Ketua Pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) dan Pengarah-Pengarah Negeri Jabatan/Agensi di bawah Kementerian Penerangan juga hadir bersama-bersama pada malam itu.

Selain itu telah juga diadakan pameran agensi-agensi kerjaan, mini studio RTM, pertandingan mewarna untuk kanak-kanak, pertandingan karaoke dan pelbagai sukan tradisi seperti pertandingan menyumpit dan melastik. Komuti Bestari juga tidak ketinggalan mengambil bahagian dalam pameran untuk mempromosikan pelbagai produk mereka. Y.B. Datuk Ahmad Shabery Cheek telah diberi peluang menyertai acara boling kelapa dan menyumpit selepas membuat pelepasan pertandingan akhir tarik tali. Datuk Bobbey Suan dan Dato' Kamaruddin Siaraf juga turut sama menyertai boling kelapa sebelum dibawa melawat ke kawasan yang dilanda banjir.

Sebelum itu, Dato'Ahmad Shabery Cheek telah diwawancara dalam siaran secara langsung dari studio mini RTM, melawat pameran Jabatan-Jabatan/Agensi Kerajaan dan Komuniti Bestari dan menyampaikan sumbangan kepada mangsa banjir.
.
Pada sebelah pagi, Dato' Ahmad Shabery Cheek Stesyen Radio Keningau FM di Keningau yang dijangka akan mula beroperasi pada bulan Januari 2009. Beliau dan Datuk Joseph Pairin Kitingan, Timbalan Ketua Menteri Sabah telah diberi peluang untuk mencuba bakat sebagai penyampai ketika mengadakan lawatan ke stesyen tersebut di Bangunan Persekutuan, Keningau.
Kalau anda memandu melalui jalan Kimanis-Keningau kenalah berhati kerana keadaan yang curam dan berbukit bukau apabila anda melintasi Banjaran Crocker. Selain itu, ada kalanya juga jalan raya diliputi kabus terutamanya pada sebelah petang dan pada awal malam, lebih-lebih lagi semasa musim hujan.

Semasa berada di Nabawan saya terserempak pengunjung yang sedang bergambar untuk kenangan dengan penari-penari kebudayaan suku kaum Murut yang menunggu ketibaan Y.B. Datuk Bobbey Suan, Pembantu Menteri Pertanian dan Industri Makanan untuk merasmikan Program Perhimpunan Rakyat di kawasan Tapak Tamu Nabawan.

Sebelum itu, saya mengambil kesempatan mengambil gambar penari kebudayaan sedang bersolek di kawasan lapang untuk mencantikan lagi diri mereka yang sudah sedia cantik. Kunjungilah Nabawan pada bila-bila masa. Nabawa sentiasa menanti kunjungan anda.

No comments: