Tuesday, November 11, 2008

LAKUKAN SENDIRI (DO IT YOURSELF)

Apa yang dimaksudkan sebagai “Lakukan Sendiri” itu ialah aktiviti yang dilakukan sendiri tanpa bantuan pekerja profesional seperti pembaikan rumah, kereta, komputer, kerja kayu, hobi atau berkebun dan sebagainya.

Istilah “Lakukan Sendiri” atau ”Do It Yourself” sebenarnya bukanlah satu istilah yang baru. Istilah ini mula digunakan pada sekitar tahun 1960an oleh penyampai TV Britain, Berry Buknell

John Naisbit dalam bukunya, “Megatrend”, 1988 yang mengandungi 10 visi telah menyentuh tentang “Lakukan Sendiri” dalam satu visinya “From Industrial Help To Self Help”.

Industri ini meningkat dengan pesat sejak tahun 1990an kerana ramai orang ingin membaiki kediaman mereka sendiri tanpa membayar upah kepada orang lain dan juga disebabkan kesukaran mendapat orang yang boleh melakukannya. Orang yag ingin lmelakukan kerja-kerja seperti itu juga semakin berkurangan apabila kehidupan semakin mewah.

SemakIn ramai orang yang ingin melakukan sendiri kerana harga upah semakin mahal, khususnya di negara-negara Barat seperti di Amerika Syarikat.

Peralatan-peralatan dan buku panduan untuk membuat kerja-kerja sendiri seperti membaiki kereta, rumah dan sebagainya semakin mudah didapati kerana semakin banyak dijual di supermarket.

Pada hari ini supermarket di negara kita pun sudah mewujudkan bahagian yang menjual perlatan Lakukan Dendiri atau ”DIY Department” bagi memudahkan orang ramai membeli beralatan untuk melakukan sendiri.

Membangunkan Potensi

Kita mempunyai potensi yang sedia ada dalam diri kita. Kita hanya membangunkan potensi tersebut untuk menjadi orang yang berkebolehan melaksanakan sesuatu dengan sendiri. Kita akan rugi jika kita tidak membangunkannya.

Menjimatkan Perbelanjaan

Dengan melakukan sendiri, kita akan dapat menjimatkan perbelanjaan kita kerana kita tidak payah bembayar upah. Contohnya, apabila berlaku kerosakan-kerosakan kecil seperti kerosakan kepala paip dan sebagainya kita tidaklah perlu memanggil tukang paip atau plumber jika kita pandai memperbaikinya sediri.

Kita tidak perlu membeli kepala paip baru jika kita pandai menggantikan sejenis getah di dalam kepala paip itu (biasanya berwarna hitam atau putih). Kosnya tidakpun sampai 50 sen. Ini lebih jimat daripada membeli kepala paip. Sudah tentu kosnya lebih mahal jika kita memanggil pekerja professional. Mungkin juga pekerja profesional tidak mahu membuat kerja-kerja yang terlalu sedikit seperti itu.

Jika kita pandai memperbaiki kerosakan-kerosakan kecil kereta atau motorsikal, kita tidak perlu menghantarnya ke bengkel. Kalau dulu kita menghantar ke bengkel tetapi sekarang kita sudah tidak perlu menghantarnya lagi kerana kita sudah boleh memperbaikinya sendiri. Cara beginilah yang dikatakan oleh John Naisbit sebagai ”From Industrial Help To Self Help.” Ini juga merupakan satu penjimatan.

Semakin banyak perkara-perkara yang kita boleh lakukan sendiri maka semakin banyaklah penjimatan yang boleh kita buat. Ini dapat menambah wang tabungan kita atau wang untuk keperluan persekolahan anak-anak kita dan sebagainya

Kita tentu dapat membuat penjimatan yang lebih banyak kalau kita boleh memperbaiki atau menaiktaraf (upgrade) keupayaan komputer kita dengan melakukannya sendiri.

Hari ini kebanyakan anak-anak kita mempunayai komputer sendiri, terutamanya apabila mereka sudah berada di pusat pengajian tinggi, dan keperluan mereka pula meningkat dari semasa ke semasa. Mereka sentiasa mahukan komputer yang berkeupayaan lebih baik. Jika kita pandai melakukannya sendiri ,kita tidak payah menghantarnya ke kedai-kedai komputer.

Untuk menaiktaraf keupayaan komputer sebenarnya bukannya susah sangat, kita cuma perlu membeli komponen-komponen yang kita perlukan dan memasangnya sendiri. Contohnya, kita boleh menambah RAM dan hard disk komputer kita dengan melakukannya sendiri. Kita boleh beli komponen-komponen komputer di mana-mana kedai komputer mengikut mana yang kita perlukan dan banyak pilihan. Banyak lagi yang kita boleh buat, seperti menambah display card supaya komputer itu boleh dijadikan TV. Begitu juga kalau komputer kita rosak, beli saja komponen yang rosak itu dan pasang sendiri.

Kalaulah kita tidak tahu melakukannya sendiri maka sudah tentu kita terpaksa menghantarnya ke kedai komputer dan upah pembaikan atau pemasangannya terpaksa dibayar. Lebih mahal lagi kosnya kalau kita membeli komputer baru kerana komputer kita atau anak kita sudah ketinggalan zaman.

Sebenarnya kalau komputer itu masih boleh dinaiktaraf, tidak payahlah kita membeli komputer baru. Saya sendiri masih menggunakan komputer riba yang lama tetapi saya naiktarafkan dan hingga hari ini masih lagi boleh digunakan dengan baik dan memanuhi keperluan saya.

Kita juga boleh bekebun, seperti menanam sayur-sayuran, dibelakang rumah jika ada kawasan lapang atau melakukannya secara hydroponic. Ini juga adalah sebagai salah satu usaha ”lakukan sendiri” bagi menjimatkan perbelanjaan harian.

Menambah Ilmu Pengetahuan

Dengan melakukan kerja sendiri kita akan dapat meningkatkan ilmu pengetahuan kita. Kita melakukannya sambil kita belajar. Ini adalah sebagai satu proses pembelajaran sepanjang hayat.

Untuk menambah pengetahuan, kita kenalah membeli buku-buku yang menunjukan cara-cara membuat kerja yang ingin kita lakukan sendiri. Semakin banyak kita membaca semakin banyak pengetahuan yang kita perolehi

Meningkatkan Kemahiran

Dengan melakukan sendiri akhirnya kita akan akan menjadi kita bertambah mahir. Semakin selalu kita melakukannya semakin tinggi kemahiran kita.

Keperluan semasa kecemasan

Sebenarnya kebolehan melakukan sendiri itu adalah sebagai satu keperluan semasa kita dalam kecemasan, seperti semasa kereta kita mati dalam perjalanan di tempat yang sangat jauh dari bengkel kereta. Jika kita pandai mempeikinya sendiri maka sudah tentu kita tidak menghadapi banyak masalah. Tetapi kalau kita langsung tidak tahu membaiki kereta maka kerosakan yang kecil pun terpaksa memanggil mekanik atau menarik kereta ke bengkel dengan kos yang tinggi.

Menjadikannya Sebagai Hobi

Kita boleh menjadikan ”Melakukan Kerja Sendiri” itu sebagai hobi. Kreativiti kita meningkat jika kita men jadikannya sebagai hobi. Jika kita boleh melakukan sendiri pelabagai kerja seperti membuat almari dan sebagainya, maka sudah tentu kita boleh buat mengikut kreativiti kita sendiri .

”Lakukan Sendiri” adalah satu usaha yang baik. Bagaimanapun, jangan melakukan sendiri perkara-perkara yang menyalahi undang-undang atau perkara-perkara yang boleh memudaratkan diri kita atau orang lain.

No comments: