Wednesday, February 18, 2009

BENARKAH KADAYAN (KEDAYAN) TERMASUK DALAM KUMPULAN ETNIK KADAZAN ?

Dalam akhbar Harian Ekspres, bertarikh 15 Februari 2009, saya terbaca artikel yang mengatakan bahawa etnik Kadayan (Kedayan) adalah dalam kumpulan etnik Kadazan. Petikan artikel tersebut adalah seperti berikut:
.
"The Kadazans ethnic group comprises of Bisaya, Bonggi, Bundu, Dumpas, Gana, Garo, Idaan, Kedayan, Kimaragang, Kolobuan, Kuijau, Lingkabau, Liwan, Lobu, Lotud, Lundayeh, Makiang, Malapi, Mangkaak, Minokok, Murut, Ngabai, Paitan, Pingas, Rumanau, Rungus, Sinobu, Sinoropu, Sonsogon, Sukang, Sungai, Tatana, Tangara, Tidong, Tindal, Tobilung, Tolinting, Tombonuo, Tuhawon, and Tutung (Source: KDCA)."
.
Sebagai orang Kadayan, sebenarnya saya sendiri tidak sedar bahawa Kadayan adalah termasuk dalam kumpulan etnik Kadazan kerana Kadayan dan Kadazan tidak mempunyai banyak persamaan dari segi budaya. Budaya Kadayan sebenarnya lebih mirip kepada budaya Brunei berbanding dengan budaya Kadazan. Dialek Kadayan mempunyai banyak persamaan dengan dialek Brunei berbanding dengan dialek Kadazan. Kadayan dan Kadazan juga mempunyai banyak perbezaan dari adat resam.
.
Saya ingin mendapat pandangan berdasarkan bukti-bukti kukuh untuk mengesahkan bahawa Kadayan termasuk dalam kumpulan etnik Kadazan.

12 comments:

Anonymous said...

Semua sama..cuma agama yang membezakan. Kalau saudari baca asal usul melayu dan orang orang asli di asia (lupa index), orang asia adalah campuran dari India dan China yang datang berdagang pada masa lampau. Buku sejarah tidak akan catat perkara ini.

KADAYAN BANTING said...
This comment has been removed by the author.
KADAYAN BANTING said...

Kalau gitu, kenapa ramai lagi orang asli asia yang tidak termasuk dalam kumpulan itu seperti Brunei, Suluk, Iban, Dayak dan sebagainya. Ini perlu alasan yang embuktikan kenapa mereka tidak termasuk dalam kumpulan etnik Kadazan

Anonymous said...

salam.. bgi saya kedayan nhe mmg ada kaitan dgn k.d.m of koz. yg yg lain lain tidak termasuk pasal mereka ada negara memasing brunie negara brunei dsalam.iban di sarawak.. suluik di filipina.. tpi mengikut kajian suluk tu lokal sabah...kalau x salah saya .. hehehe.. sorry mengganggu.. pa pa hal semuga allah merahmati bumu sabah yg ku chentai.. amin...

Anonymous said...

Kadayankah Kadazankah inda ku hantap manduli. Kau dangan Ugama dan Kebudayaan mu masing2. Yang ku Paduli ialah sabuting nganya. Pengaluaraan IC @ MAY KAD atu....Mbaie malas jamu MAY KAD tu mun malaa dikaluaa akan aah Suluk,Bugis jaan Pakistan.....Mun d campoo2 ada sudah mun malabihi 2 juta mun di Naagi Sabah ani pakah. Tapi mun inda picaya mulih saja kau tu Liau daie KL mun inda picaya....Tapi mun Kadayan yang Manakang NYOKONG UMNO iski nih ya jamu...Macam Wang kamu di Masapol atu pakah iski yaa hantap....?

KADAYAN BANTING said...

Aku bukan di KL bah liau, aku di Banting. Dahulu banaalah aku kaaja di KL tapi kaangani mulih sudahku.

Banaa jua macam jamu tu liau, banyak banna tia bisia tu sini yang ada IC kaangani tu uja dangan. Aku nda jua ku tahu hantaplah. Jangn pulang nanti kita yang jadi kacut, kita yang takut di naagi kita.

Anonymous said...

Cuba hubungi Tuan Hj Amde, dulu pernah jadi Presiden Persatuaan Kadayan.
Baru-baru in beliau ada menulis dalam kolum beliau di Daily Express menjawab pertanyaan orang-orang Kadayan'
Lihat juga buku beliau The Mystic of Borneo Kadayan, dan mengikut berita terbitan Bahasa Melayusudah ada dipasaran.

Amai

zeds said...

ada kah kedayan temasuk dalam golongan kedazan.. mengarut..! mengikut sejarah hasil kajian salah sebuah universiti di sabah, kedayan berasal dari indonesia behijrah ke berunai dan berkembang ke serawak labuan dan sabah.

Anonymous said...

Saya tidak perduli Kadayan bangsa saya sama dengan rumpun Ras yg lain d negeri ini termasuk Etnik Kadazan. Janga saja d Masukkan Kadayan itu d dalam Etnik Suluk dan Bugis....Mungkin Pemimpin Umno/BN Malaysia suka akan Ras Suluk/Bugis ini kerana DS.Najib dan TS.Muhyidin berketurunan Bugis, Dan Datuk Shafie Afdal adalah Suluk....Makanya PTI ramai yg d berikan IC Malaysia. Sekarang iniFenomena pemberian IC kepada India dan pakistan oleh Dtk Musa Aman berlaku lagi. Datuk Musa meneruskan perjuangan Datuk Hariss semasa BERJAYA dulu...Bagaimana dengan Rakyat Tempatan adakah kamu BERSETUJU? Setuju tidak setuju mereka mahukan PTI ini menjadi Pengundi mereka BN yg sudah mahu KALAH...Fikir2kanlah....!!!

Anonymous said...

Etnik Kadazan berasal dari Indo-China ( menurut sumber jabatan Muzium ) dan tidak ada kaitan dengan bangsa Kadayan ni..Orang Kadayan ni memang pribumi Borneo.. tapi kalau dipolitikkan banaa tu,kadazan jadi Kadayan..ada jua Bugis yang ngakun uang kedayan macam di Sindumin..

Anonymous said...

Etnik Kadazan berasal dari Indo-China ( menurut sumber jabatan Muzium ) dan tidak ada kaitan dengan bangsa Kadayan ni..Orang Kadayan ni memang pribumi Borneo.. tapi kalau dipolitikkan banaa tu,kadazan jadi Kadayan..ada jua Bugis yang ngakun uang kedayan macam di Sindumin..

Anonymous said...

Kadayan yang dimaksudkan di dalam konstitusi KDCA itu merujuk kepada nama bangsa Dusun purba. Kedayan tidak ada kaitan dengan Kadayan. kedayan tu ya melayu, pendatang dari Jawa dan Kalimantan. Kadayan pula nama bangsa Dusun pada awal mulanya pada zaman Brunei kuno, sblm Melayu Brunei datang dan mula pakai istilah Dusun, British jg datang dan mula pakai istilah Dusun. Skg, masih ada beberapa suku Dusun di Sabah yang pakai istilah "Kadayan".